Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

01. Raadsvergadering

dinsdag 22 februari 2022

19:30 - 23:30
Locatie

MS Teams

Voorzitter
Dhr. S.H.M. Strous
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De raadsvergaderingen van de gemeente Maasgouw zijn openbaar en worden uitgezonden via ML5. Hiervoor worden tijdens de vergadering video-opnames gemaakt die later ook via de website van de gemeente Maasgouw te raadplegen zijn.

  2. 2

    Na de commissievergadering van 8 februari 2022 is de raadsagenda, aan de hand van de bespreek- en hamerstukken, samengesteld.

  3. 3

    Besluit

    1.    In te stemmen met de Nota van Zienswijzen en ambtshalve wijzigingen "Omgevingsvisie Maasgouw", d.d. 14 december 2021;
    2.  De Omgevingsvisie Maasgouw vast te stellen met in acht neming van de volgende wijzigingen:
    a.    De wijzigingen zoals opgenomen in de nota onder beslispunt 1
    b.    De tekst onder Hoofdstuk 4.3 Landelijk gebied, paragraaf 4.3.2 Toelichting op de thema’s - bullit duurzaamheid - onder punt 1. Energie wordt vervangen door:


    1.    Energie
    In het buitengebied richt het thema energie zich met name op de mogelijkheden voor de opwek van duurzame energie. De mogelijkheden hiervoor in Maasgouw zijn beperkt. Zo gelden er voor windenergie onder meer de volgende belemmeringen;
    •    In het stroomvoerend winterbed van de Maas zijn windmolens op basis van rijksregels uitgesloten;
    •    Windmolens dienen op voldoende afstand van woningen te worden gerealiseerd. Maasgouw kent 9 kernen en veel verspreide bebouwing in het buitengebied;
    •    In de nabijheid van hoogspanningskabels kunnen evenmin windmolens worden geplaatst;
    •    In het Natuurnetwerk Limburg vinden we windmolens niet wenselijk;


    Als je al deze gebieden optelt, blijven er nauwelijks mogelijkheden voor windenergie over.


    Ook voor andere vormen van opwekken van duurzame energie zijn weinig reële mogelijkheden, op zonne-energie na. Om tot gebieden te komen waar zonne-energie afweegbaar kan worden gesteld, hanteert de gemeente een driedeling:


    1.    Uitsluitingsgebieden
    2.    Zoekgebieden
    3.    Uitzonderingsgebieden


    Uitsluitingsgebieden
    Het beleid met betrekking tot de opwek van zonne-energie van de provincie is vastgelegd in de zonneladder. Daarin geeft de provincie aan dat opwek van zonne-energie is uitgesloten in het Natuurnetwerk Limburg, waterwingebieden en in bestaande bos- en natuurgebieden gelegen in de groen-blauwe mantel. Deze gebieden zijn daarom in de omgevingsvisie uitgesloten voor de opwek van zonne-energie. Op lokaal niveau geldt dat ook voor onze parels waaronder de Linnerweerd en het Eiland in de Maas. Hierop worden geen uitzonderingen gemaakt.


    Zoekgebieden
    Vervolgens heeft de gemeente voor de gebieden die over blijven een nadere integrale afweging gemaakt. Maasgouw bestaat voor een groot deel uit een groen-blauw netwerk van natuurgebieden en Maasplassen. Deze bijzondere landschappelijke kwaliteit is bepalend voor de aantrekkingskracht  van Maasgouw als woon- en recreatiegemeente. In de nadere afweging tussen genoemde belangen, hanteert de gemeente twee criteria om tot een zoekgebied te komen waar zonne-energie afweegbaar kan worden gesteld:
    •    Landschappelijke kwaliteit. Voor landschap heeft (met het oog op het Landschappelijk Raamwerk)  een nadere afweging plaatsgevonden. Het Natuurnetwerk Limburg en bestaande bos- en natuurgebieden in de groen-blauwe mantel waren al uitgesloten op grond van provinciaal beleid. Op basis van het landschappelijk raamwerk is bekeken welke overige gebieden als zoekgebied in aanmerking kwamen. Daarbij zijn waardevolle en kwetsbare agrarische cultuurlandschappen uitgesloten. Dit heeft geresulteerd in zoekgebieden die op de visiekaart zijn aangeduid. Binnen die zoekgebieden worden zonnevelden op land in principe mogelijk geacht, maar wordt ook nog getoetst aan de inpasbaarheid in het landschap aan de hand van het Landschappelijk Raamwerk. Het realiseren van  zonnevelden op water is in deze zoekgebieden ook een mogelijkheid die in paragraaf 4.4.2. (onder duurzaamheid) wordt toegelicht.
    •    Lokaal draagvlak en lokale baten. Bij de grootschalige opwek van duurzame energie (zoals met grote zonnevelden) is draagvlak onder inwoners een belangrijk aspect. Daarom worden initiatieven van lokale energiecoöperaties daar waar mogelijk gesteund. Bij initiatieven door bedrijven of ondernemers met winstoogmerk (financieel-economische belangen) wordt in overleg met de initiatiefnemers verkend of ook financiële participatie van inwoners in het project mogelijk is. Indien dat niet mogelijk is wordt afgesproken op welke manier het initiatief op een andere manier kan bijdragen aan lokale baten. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een bijdrage aan andere duurzaamheidsdoelen (aanplant bomen, natuurontwikkeling, biodiversiteit) in de omgeving van het zonneveld.


    Naast de toetsing door de gemeente moeten  initiatiefnemers ook  rekening houden met de schaarste op het netwerk voor het terug leveren van elektriciteit. Binnen het kader van de Regionale Energie Strategie worden samen met netwerkbeheerder Enexis afspraken gemaakt over een prioritering van projecten voor grootschalige opwek van duurzame energie (wind en zon). De projecten met de laagste systeemkosten voor het netwerk krijgen daarbij hogere prioriteit en worden in de toekomst eerder aangesloten op het elektriciteitsnet.


    Uitzonderingsgebieden
    Met het zoekgebied wordt duidelijk waar initiatieven voor opwek van zonne-energie afweegbaar zijn. In uitzonderingsgevallen willen we daar van af kunnen wijken, bijvoorbeeld als initiatieven een aantoonbare meerwaarde opleveren voor de doelen die we aan het betreffende gebied stellen. Zo valt de groen-blauwe natuurzone buiten het zoekgebied. Als initiatieven uiteindelijk een meerwaarde opleveren voor de doelen die we hier nastreven (natuur, landschap, biodiversiteit e.d.), kan overwogen worden om mee te werken aan initiatieven buiten het zoekgebied. In het agrarisch cultuurlandschap zal dat minder snel aan de orde zijn, omdat zonnevelden eerder afbreuk doen aan het agrarisch cultuurlandschap, dan een meerwaarde opleveren. Deze uitzonderingsmogelijkheid geldt niet voor de uitsluitingsgebieden (Natuurnetwerk Limburg, bestaande bos en natuurgebieden binnen de groen-blauwe mantel en waterwingebieden, conform het provinciale beleid en in de parels zoals die zijn weergegeven op de kaart).
    Bij voorwaarden die we aan deze uitzonderingssituatie stellen, kan onder andere gedacht worden aan realisatie van het uiteindelijke doel van het gebied (in de groen-blauwe natuurzone is dat natuur, biodiversiteit e.d.), maar ook aan procesvoorwaarden zoals het afsluiten van een overeenkomst, waarin afspraken voor de langere termijn worden vastgelegd.
    Deze voorwaarden worden verder uitgewerkt in het nog op te stellen beleid voor opwekken van duurzame energie.
    In deze uitwerking wordt de begrenzing van de uitsluitingsgebieden, zoekgebieden en uitzonderingsgebieden op kaart aangegeven.


    c.    De tekst onder hoofdstuk 4.4 Maasplassen, paragraaf 4.4.2 toelichting op de thema’s, bullit duurzaamheid wordt vervangen door:


    •    Duurzaamheid
        Een opgave die zich ook in de Maasplassen kan voordoen is de opwek van duurzame energie in de vorm van zonnevelden op water. Deze gebieden, met name de wateren direct rond de Clauscentrale, zijn als zoekgebied op de kaart aangegeven. Naast zoekgebieden onderscheiden we ook op water uitsluitingsgebieden en uitzonderingsgebieden, waar als uitzondering op het zoekgebied onder voorwaarden opwek van (grootschalige) zonne-energie kan worden afgewogen, zoals dat ook onder 4.3.2 duurzaamheid/energie is beschreven. De randvoorwaarden waaronder in uitzonderingsgevallen kan worden afgeweken van zoekgebieden, worden door de raad verder uitgewerkt in nog op te stellen beleid. In deze uitwerking wordt tevens de begrenzing van de uitsluitingsgebieden, zoekgebieden en uitzonderingsgebieden op kaart aangegeven.
        Een andere opgave bestaat uit het verder verduurzamen van de scheepvaart- en watersportsector op het gebied van uitstoot van waarmee water- en luchtkwaliteit kan worden verbeterd. Denk bijvoorbeeld aan elektrisch varen, het beperken van (toxische) aangroei werende middelen, voorzieningen voor inname van vuil water en afgewerkte olie.


    d.     De matrix op blz. 10 van de Omgevingsvisie wordt in lijn met de teksten onder b en c aangepast.


    3. De Structuurvisie Maasgouw 2030 in te trekken.

  4. 4

  5. 5

    Besluit

    1.    Te benoemen tot voorzitter van de onderzoekscommissie geloofsbrieven dhr. C. Meerts (LVM), tot lid dhr. E. Vrinzen (LB en dhr. R. Buschman (Fractie B). Dhr. M. Richter (PWM-50PLUS) aan te wijzen als plaatsvervanger.
    2.    Deze commissie opdracht te geven tot het onderzoek van de geloofsbrieven van de nieuw benoemde raadsleden.
    3.    Deze commissie opdracht te geven tot het onderzoek van het proces verbaal van het centraal stembureau.
    4.    Deze commissie advies uit te laten brengen in de raadsvergadering van 28 maart 2022.

  6. 6

    - HAMERSTUK -

    Besluit

    1.    De incidentele meerkosten BsGW voor de aanslagoplegging afvalstoffenheffing van € 106.400 ten laste te brengen van de post onvoorzien structureel 2022.
    2.    De structurele bijdrageverhoging voor de aanslagoplegging afvalstoffenheffing BsGW van jaarlijks € 8.865 vanaf het belastingjaar 2023 te verwerken in het kostendekkend tarief voor de afvalstoffenheffing.

  7. 7

  8. 8

    - HAMERSTUK -

    Besluit

    1.    Kennis te nemen van het rapport ‘Eerste hulp bij schulden’ van de rekenkamercommissie Maasgouw-Roerdalen;
    2.    De conclusies en aanbevelingen van het rapport te onderschrijven en over te nemen;
    3.    Het college van burgemeester en wethouders te verzoeken (mede)uitvoering te geven aan de aanbevelingen.

  9. 9

    - HAMERSTUK -

    Besluit

    1.    Uit de post Onvoorzien 2021 een bedrag van € 335.000 in te zetten als dekkingsmiddel voor de additionele werkzaamheden zoals benoemd in het Uitvoeringsprogramma MER OD 2022.
    2.    Dit bedrag in 2021 aan de bestemmingsreserve “Claims” toe te voegen en in 2022 aan te wenden ter afdekking van het UP 2022.

  10. 11

  11. 14
    Sluiting