Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

01. Raadsvergadering

dinsdag 2 juni 2020

19:30 - 23:30
Locatie

Via MS Teams

Voorzitter
dhr. S.H.M. Strous
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De raadsvergadering zal worden gehouden via MS Teams en is te volgen via de website van de gemeente Maasgouw en omroep ML5.
    De publieke tribune van de raadszaal is gesloten.

  2. 2

    Na de commissievergadering van 19 mei 2020 is deze raadsagenda samengesteld

  3. 3

    Besluit

    1. De volgende zienswijzen in te dienen op de begroting:
    a. Wij vinden het belangrijk dat de aanbevelingen uit het rapport worden opgevolgd. Uit het rapport blijkt dat er sprake is van teveel vrijblijvendheid bij de netwerkpartners. Het belangrijkste pijnpunt is dat de gemaakte afspraken over de inzet en afname van capaciteit niet (voldoende) worden nagekomen. Ook wordt er te veel vrijblijvendheid ervaren in de toepassing van standaarden en processen. Dit veroorzaakt een daling in effectiviteit en holt daarmee de meerwaarde van deze samenwerking uit. Het gemeenschappelijk belang moet daarom vooropgesteld worden en meer commitment en collegialiteit onder de partners is benodigd.
    b. De nieuw te werven directeur moet in staat gesteld worden om bestuurders en lijnmanagers aan te spreken op de ongewenste vrijblijvendheid en moet toezien dat afspraken worden opgepakt en nagekomen.
    c. Indien het uitvoeringsprogramma niet volgens afspraak uitgevoerd wordt, kan de RUD deze op kosten van de betreffende partner verder laten uitvoeren. Indien nodig wordt hiervoor ingehuurd door de RUD.
    d. Er periodiek, halfjaarlijks,  een terugkoppeling plaatsvindt richting commissie en Raad over uitvoeringen binnen de RUD.
    e. De doelstelling van uniforme inbreng van takenpakket onder de partners wordt wederom de doelstelling voor het jaar 2023.
    f. Voor het overige in te stemmen met de voorgestelde Ontwerpbegroting 2021 GR RUD Limburg Noord.
    2. De Kadernota 2021 van de GR RUD LN voor kennisgeving aan te nemen.
    3. De jaarrekening 2019 van de GR RUD LN voor kennisgeving aan te nemen.

  4. 4

    Besluit

    1. In te stemmen met de concept begrotingswijziging 2020-1, doch gedurende het jaar 2020 met een begrotingswijziging te komen i.v.m. de corona – pandemie.
    2. Onder protest in te stemmen met de begroting 2021 en het meerjarenperspectief 2022-2024, met als voorwaarden dat Omnibuzz:
    a. in overleg met de provincie Limburg de mogelijke invloed  van het openbaar vervoer op het Omnibuzz - vervoer in beeld te brengen alsmede In overleg met de coördinatoren van de deelnemende gemeenten te zoeken naar verdere mogelijkheden om de stijging van het vervoervolume te beperken en beheersbaar te maken; en de raad/raden hierover te informeren.
    b. Blijft zoeken naar maatregelen om de stijgende kosten voor regie, beheer en planning alsmede de bedrijfsvoering te beperken en zo mogelijk dit binnen de eigen begroting op te lossen; en de raad / raden hierover te informeren.
    3. De evaluatie van de huidige verdeelsleutel waarbij de afrekening van verschillende kosten tussen gemeenten plaatsvindt op basis van 50% inwoners en 50% pashouders af te ronden en de raad te informeren over mogelijke alternatieven
    4. Omnibuzz op te roepen om in de 2e helft van 2020 een themabijeenkomst te organiseren voor de raden.

  5. 5

  6. 6

  7. 7

  8. 8

    HAMERSTUK

    Besluit

    - het inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Maasgouw 2020 vast te stellen;
    - het inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Maasgouw 2018 in te trekken.

  9. 9

  10. 10

    De LVM heeft aangegeven dit voorstel te willen bespreken

    Besluit

    1. De volgende zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2021 (inclusief meerjarenraming 2022-2024) van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN):
    Op basis van de nu voorliggende begroting constateren wij nu dat met name de volgende ontwikkelingen nog onvoldoende worden geduid.
    • De impact van de uitspraak van het Europees hof vrijwillige brandweer en de wijze waarop de VRLN hier mee denkt om te gaan, inclusief consequenties.
    • De impact van de nog te voeren kerntakendiscussie.
    We gaan er van uit dat de onder ad 1 en 2 vermelde ontwikkelingen in de begrotingswijziging 2021 uitvoerig worden meegenomen.
    • Impact van de Coronacrisis. Gelet op de dan aanwezige informatie vragen wij de VRLN om bij de begrotingswijziging 2021 een doorkijk, met te verwachten effecten, te schetsen. Indien dit tot een her-prioritering van taken kan leiden dan willen wij hier in gehoord worden.
    2. De Kaderbrief 2021 van de Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN) voor kennisgeving aan te nemen.
    3. De voorlopige jaarverantwoording 2019 van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) voor kennisgeving aan te nemen.
    4. Het bedrag van € 322.533 dient door de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) verantwoord te worden.

  11. 11

  12. 12

    HAMERSTUK

    Besluit

    1. Geen zienswijze in te dienen over de concept-begroting 2021 inclusief meerjarenraming 2022-2024 van Reinigingsdienst (RD) Maasland.
    2. De algemene financiële en beleidsmatige kaders 2021 van de Reinigingsdienst (RD) Maasland voor kennisgeving aan te nemen.
    3. De voorlopige jaarrekening 2019 van Reinigingsdienst (RD) Maasland voor kennisgeving aan te nemen.

  13. 13

    HAMERSTUK

    Besluit

    • Geen zienswijze in te dienen over de concept- begroting 2021 en concept-meerjarenbegroting 2022-2024.
    • Geen bezwaar in te dienen tegen het conceptverslag van werkzaamheden 2019 en de conceptjaarrekening 2019 van de GR Grenspark Maas-Swalm-Nette.

  14. 14

    HAMERSTUK

    Besluit

    1. De volgende zienswijzen in te dienen over de conceptbegroting 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Westrom:
    I. Maatregelen onderzoek Robert Capel
    Een aantal maatregelen uit het onderzoek van  Robert Capel zijn nog niet opgenomen in de conceptbegroting. In dat kader wordt verwezen naar de onlangs ontvangen brief voor de raad, R 2515, waarin Westrom een toelichting geeft op de voorgestelde maatregelen.
    Nog niet verwerkt zijn de positieve effecten van de daling van het aantal Wsw-medewerkers in relatie tot de Rijkssubsidie en de positieve effecten van het terugdringen van het ziekteverzuim.
    Maasgouw verzoekt Westrom om de effecten van de snellere uitstroom van Wsw-medewerkers op te nemen in de begroting. Nu al is bekend dat als gevolg van corona het ziekteverzuim is gestegen en de planning voor de invoering van maatregelen niet gerealiseerd kan worden.
    II. Vier pijlers
    De begroting is, overeenkomstig het verzoek van de gemeenteraden, ingericht volgens vier pijlers die horen bij de verschillende doelgroepen:  Wsw, beschut werk nieuw, Participatiewet en re-integratie.
    Op deze wijze ontstaat inzicht hoe activiteiten en financiën zijn verdeeld over de pijlers. De vertaling van de financiële effecten van de pijlers naar de begroting en naar de gemeentelijke bijdragen heeft echter nog niet plaats gevonden.
    Uitgangspunt voor beschut werk nieuw, Participatiewet en re-integratietrajecten is een dekkende financiering gebaseerd op objectieve criteria. Dat vergt besluitvorming door het bestuur van de GR Westrom.
    De resultaten worden verwacht in de begroting van 2022, met als resultaat een lagere totale gemeentelijke bijdrage voor de deelnemende gemeenten van € 550.000.  Met  de kanttekening dat de gemeenten, als grootste afnemer van de werkzaamheden van deze doelgroepen, dit bedrag via een andere post gaan betalen en de effecten voor iedere gemeente anders zijn: voordeel- en nadeelgemeenten ten opzicht van de huidige systematiek via de algemene verdeelsleutel. De verwachting voor Maasgouw is dat we vanaf 2022 hogere bijdragen gaan betalen voor beschut werk nieuw, Participatiewet en de re-integratie.
    Maasgouw vindt het belangrijk dat de vier pijlers verder uitgewerkt en vertaald worden, zodat dit inzicht geeft voor toekomstige besluiten.
    III. Krimpvoorziening
    In 2021 wordt gestart met het vormen van een krimpvoorziening om de toekomstige reorganisatie(s), als gevolg van de afname van het aantal Wsw-medewerkers, te bekostigen. Maasgouw vindt dat de bijdrage aan de krimpvoorziening vanaf de start start in 2021 gebaseerd moet zijn op de feitelijke krimp van de betreffende gemeente.
    2. De conceptjaarstukken 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Westrom voor kennisgeving aan te nemen.

  15. 15

  16. 16

  17. 17

  18. 18

  19. 19

  20. 20
    Rondvraag
  21. 20.A

  22. 21
    Sluiting