Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Het college van burgemeester en wethouders, ook wel het college van B&W genoemd, is het dagelijkse bestuur van de gemeente. De burgemeester is de voorzitter van het college en wordt voor 6 jaar benoemd door de kroon. Wethouders worden door de gemeenteraad gekozen. Ieder collegelid heeft zijn eigen takenpakket, oftewel portefeuille.

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente. De leden van de gemeenteraad (raadsleden) nemen alle beslissingen die voor de gemeente van belang zijn. Bijvoorbeeld over nieuwbouw of de hoogte van de gemeentelijke belastingen. De gemeenteraad controleert ook de uitvoering van zijn besluiten.


Raadsleden worden rechtstreeks door de inwoners gekozen. Dat gebeurt elke vier jaar. In de gemeenteraad heeft ieder lid een even zware stem. De meerderheid beslist.


Het aantal raadsleden hangt af van het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenteraad van Maasgouw heeft 19 raadszetels en vergadert in het gemeentehuis in Maasbracht.

De raadscommissie bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor. In deze commissie kunnen raadsleden en niet-raadsleden (burgerleden) zitten.


In de commissievergadering worden technische en inhoudelijke vragen gesteld zodat raads- en burgerleden een mening kunnen vormen over het voorstel. Vaak worden de inhoudelijke vragen door een vakambtenaar van de gemeente beantwoord. De beantwoording van politieke vragen (vaak de waarom-vragen) gebeurt door de portefeuillehouder. Afhankelijk van het onderwerp is dat de burgemeester of een wethouder.

Raadsleden hebben naast hun werk voor de raad vaak een betaalde baan, bedrijf of studie. Door de (raads)griffie wordt de ondersteuning verzorgd aan de raad, raadscommissie, presidium, rekenkamercommissie, auditcommissie en de burgemeester (als voorzitter van de raad).
Andere medewerkers van de gemeente ondersteunen de raad ook bij bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen. Die ondersteuning wordt vanuit de griffie in overleg met de gemeentesecretaris gecoƶrdineerd.


Heeft u een vraag over de raad of wilt u gebruik maken van uw spreekrecht? Dan kunt u contact opnemen met de griffie. Voor politiek-inhoudelijke onderwerpen kan natuurlijk ook rechtstreeks contact worden opgenomen met de raadsleden.


De griffie plant de vergaderingen, zorgt voor de juiste vergaderstukken en adviseert over voorstellen, werkwijze en/of aanpak. De griffie is onafhankelijk en neutraal.

De auditcommissie:
Helpt de raad bij het aanwijzen van de accountant.
Helpt de raad bij de voorbereiding van het protocol dat de accountant gebruikt voor de controle van de jaarrekening.
Is het eerste aanspreekpunt voor de accountant.
Overlegt met de accountant over de controleaanpak, de tussentijdse controle en de uitkomsten van de controles.


De auditcommissie wordt gevormd door drie raadsleden. De wethouder financiƫn, de concerncontroller en businesscontrollers en de griffier zijn adviseur van de auditcommissie.

De raad heeft alle taken die horen bij een goed werkgeverschap voor de griffie, gedelegeerd aan de werkgeverscommissie griffie.